EVOLUÇÃO, ÉTICA E EMPATIA
UM DIÁLOGO ENTRE A PSICANÁLISE E OS ESCRITOS DE FRANZ DE WAAL
Keywords:
Educação, Empatia, Ética, Relações mãe-bebêAbstract
This article discusses the evolution of empathy and ethics in human beings, taking as a reference the writings of Franz De Waal, in dialogue with the field of psychoanalysis. The purpose of the text is to analyze how ethics and empathy are developed in humans from the theoretical perspective of Franz De Waal, in dialogue with psychoanalysis, and how education could help in their development. The methodology used was hermeneutics, which allows greater flexibility in the articulations between the main authors, coming from different scientific fields. We found that ethics and empathy need to be developed in humans, especially in the very early stages, starting from mother-baby relationships. Even if they are innate capacities, human beings do not automatically become ethical and empathetic, hence the importance of education and training processes.
References
BION, W. R. As transformações: a mudança do aprender para o crescer. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1992.
BION, W. R. Conversando com Bion. Rio de Janeiro: Imago, 1992.
CASAGRANDE, Cledes Antônio. G. H. Mead & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
DE WAAL, Frans. Primates y filósofos. La evolución moral del símio al hombre. Madrid: Paidós Ibérica, 2006.
DE WAAL, Frans. Eu, primata: porque somos o que somos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
DE WAAL, Frans. A era da empatia. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
DE WAAL, Frans. El bonobo y los diez mandamientos: en busca de ética entre los primates. Barcelona: Booket, 2015.
DE WAAL, Frans. El mono que llevamos dentro. Barcelona: Tusquets, 2018.
FELDMAN, Michael. Cisão e identificação projetiva. In: SEGAL, Hanna (Org.). Conferências clínicas sobre Klein e Bion. Rio de Janeiro: Imago, 1994.
FOUCAULT, Michel. Ditos e escrito III. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
FREUD, S. (1911). Formulações sobre os dois princípios do funcionamento mental. In: Edição standard das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. v. XII. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
FREUD, S. (1919). O estranho. In: Edição standard das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. v. XII. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
FREUD, S. (1921) Psicologia das massas e análise do Eu. In: Edição standard das obras psicológicas completas de Freud. v. XII. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
FREUD, S. (1920). Além do princípio do prazer. In: Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. v. XII. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
FREUD, S. A Negativa (1925). In: Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. v. XIX. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
FREUD, S. (1923). O id e o ego. In: Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. v. XIX. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
FREUD, S. El porvenir de uma ilusión (1927). In: Obras completas. Madrid: Biblioteca Nueva, 1981. Vol III.
FREUD, S. El malestar en la cultura (1929). In: Obras completas. Madrid: Biblioteca Nueva, 1981. Vol. III.
FREUD, S. Por que a guerra: In: Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. v. XIX. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
JOSEPH, Betty. Equilíbrio psíquico e mudança psíquica. Rio de Janeiro: Imago, 1992.
LEJARRAGA, Ana Lila. Os afetos em Winnicott. In: Cadernos de Psicanálise, CPRJ, Rio de Janeiro, ano 30, n. 21, p. 87-101, 2008.
KLEIN, Melanie. Inveja e gratidão (1957). Rio de Janeiro: Imago, 1991.
KLEIN, Melanie. Amor, culpa e reparação (1937). Rio de Janeiro: Imago, 1996.
KURY, Mário Gama. Dicionário de mitologia grega e romana. Rio de Janeiro: Jorge Zaar Editores, 1990.
ZIMERMAN, David E. Bion: da teoria à prática. Uma leitura didática. Porto Alegre, Artmed, 2004.
WINNICOTT, D. O bebê sua mãe. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
WINNICOTT, Donald. Privação e delinquência. São Paulo, Martins Fontes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sérgio Lasta , Cledes Antonio Casagrande
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.